Tiimi vai ryhmä?
Luennolla pohdittiin
tiimin ja ryhmän eroa. Ryhmä määriteltiin ihmisjoukoksi, jossa on vähintään
kaksi jäsentä. Ryhmän jäsenet ovat ns. "sattumanvaraisesti" ryhmässä
ilman psykologista sopimusta. Tiimiinkin ajatellaan kuuluvan vähintään kaksi
jäsentä, mutta, psykologisella sopimuksella. Ryhmän voisi siis ajatella olevan
ulkoapäin tehty jako, esimerkiksi johtajan summittaisesti valikoima joukko
ihmisiä. Tiimin ymmärsin enemmän itse valituksi, yhteistä päämäärää kohti
pyrkiväksi joukkueeksi. Tiimin jäsenet eivät välttämättä ole
"valinneet" olla osa tiimin jäseniä, pikemminkin he ovat
"ymmärtäneet" että he ovat osa joukkoa, jolla on loppujen lopuksi
sama päämäärä, ja puhaltamalla yhteen hiileen he saavuttavat päämääränsä nopeammin.
Lisäksi luennolla käytiin ryhmän kehityksen
vaiheita, jotka kronologisessa järjestyksessä ovat: muotoutuminen, kuohunta,
yhdenmukaisuus, kypsä vaihe ja hajoaminen. Mielestäni ryhmän muodostaminen ei
aina aiheuta kuohuntaa, eikä aina hajoa, joten en pidä kyseistä vaihejakoa niin
onnistuneena.
Tiimiasiaan liittyen käytiin tiimirooleja.
Roolit oli jaettu ajattelu-, ihmis- ja toimintasuuntautuneisiin, mikä on
mielestäni oikein kuvaava jaottelutapa. Tiimissä esiintyy varmasti karkeasti
jaoteltuna juuri noilla kolmella tavalla suuntautuneita tiimin jäseniä. On
mielestäni ihan loogista, ehkä jopa luonteesta/persoonallisuudesta riippuvaa,
onko ihminen ajatteluun, kontaktiin vai toimintaan taipuvainen. Itse olen ehkä
eniten ajatteluun taipuvainen, tehdas-tyyppinen ajattelija.
Konflikti?
Mitä on konflikti?
Määritelmän mukaan konflikti synytyy kun muiden kiinnostuksen kohteet
(intressit) vaikuttavat kielteisesti omiin. Määritelmä jakaa konfliktin kahteen
näkökulmaan: unitaristiseen ja pluralistiseen. Unitaristisessa näkökulmassa
konflikteja vältetään, pluralistisen näkökulman mukaan ne ovat välttämättömiä.
Mielestäni on hassua ajatella, että konfliktit olisivat välttämättömiä. Toki
niitä on, ja niistä varmasti oppii, mutta että niitä pitäisi tieten tahtoen
olla, ei mielestäni johda mihinkään. Se että konflikteja vältetään on
mielestäni ymmärrettävää, ja varsinkin Suomessa yleinen toimintatapa, mutta ei
tietenkään välttämättä oikea. Mielestäni konflikteja ei tule etsimällä etsiä,
mutta ei myöskään välttää. Jos ja kun konflikti tapahtuu, tulee se ratkaista.
Kannattaa selvittää mistä on alun perin kysymys, ja yrittää päästä
kompromissiin. Konfliktin lajista riippuu kuitenkin kuinka paljon konfliktiin
kannattaa paneutua. Jos kysymys on esimerkiksi alaisten välisistä henkilökohtaisista
ongelmista, on ne parasta välttää, ja jättää kahdenkesken ratkottaviksi. Jos
konflikti koskee työtä, tai muuten häiritsee työn etenemistä, tulee siihen
puuttua, vaikka se olisikin pohjimmiltaan henkilökohtainen asia.
"Perception is
crucial to understanding. How you see, and what you see, determine how you will
be."
Lopuksi haluaisin
vielä esittää tunnilla esille tulleen mietelauseen, joka on mielestäni todella
hyvä. Sen mukaan havaintokyky on välttämätöntä ymmärtämiselle. Kun lausetta
miettii, huomaa sen olevan totta. Opiskelussa uusien asioiden ymmärtäminen ei
välttämättä onnistu, jos ei havaitse olennaisia asiaan liittyviä tekijöitä.
Eikö johtamisessakin ole kyse juuri havaitsemisesta? Siitä, että todella näkee
ympärilleen, eikä vain katso. Silloin voi ymmärtää paljon alaisten ja koko
työmaailman dynamiikasta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti