Muutoksen rooli organisaatiossa
Innovaatio
eli muutos on pakollinen askel jokaiselle organisaatiolle, joka haluaa edetä ja
mahdollisesti kasvaa kaikissa suhteissa. Innovaatio koskee kaikkia
organisaation osia, niin johtajuutta, budjetin käyttöä kuin työympäristön
kehitystä.
Muutoksen
ensimmäinen askel on ongelman ilmeneminen tai sen ennaltaehkäisy yritys. Näin
esimerkiksi yritys haluaa nostaa tuottavuuttaan korkeammaksi, sillä nykyinen
taso ei enää riitä tarvittavan tulon saamiseen. Siitä seuraa kehitys vaihe,
jossa mietitään ongelmalle mahdollinen ratkaisu; otetaan käyttöön tulospalkkaus
tai luodaan työryhmät ja yritetään järjestää niille kilpailu tuottavuudessa. Seuraavaksi
otetaan valittu muutos käytäntöön, mm. muutetaan järjestelmää muutosta suotavaksi
ja tiedotetaan siitä työntekijät. Viimeisenä vaiheena on muutoksen seuraaminen
ja sen onnistumisen/epäonnistumisen analysoiminen.
Innovaation ja muutoksen näkökulmat
Innovaation
lähteenä, usein yksittäisen ryhmän synnyttämä idea ja tarve. Yrityksen tarkoitus
on huomata sen ja ottaa valmistukseen. Internet suurena innovaatioiden
lähteenä; sosiaalisesta mediasta inspiraationa yrityksille. Yleinen tarkoitus: inspiroida
ja uskaltaa organisaation muutoksiin ja evoluution, sillä pysähtyminen meinaa kuolemaa.
Liiketoiminnanetiikka
Eettinen
yrittäjyys on yrittäjyyttä, joka ei tavoittele ainoastaan voittoa, vaan miettii
myös yrityksen vaikutusta sosiumiin, luontoon ja yhteiskunnallisen toimintaan.
Yrityksen perus
tarkoitus on kuitenkin saada voittoa sijoittajilleen, näin uhraten usein
eettisen puolen. Esimerkiksi Apple on maailmalla suosittu, paljon voittoa tekevä
yritys, jonka sijoittajat ovat tyytyväisiä, jonka teknologia valistetaan
Kiinassa halpaa työvoimaa käyttäen. Samalla ympäristöystävällinen Micromax,
pieni yritys, joka ei tavoittele voittoa ja yrittää mainostaa itseään täysin
ympäristöystävällisenä, on epäsuosittu osaksi kalliiden laitteidensa ansiosta. Näin
yritykset eivät voi tavoittaa vain eettisyyttä, sillä ne eivät saa voittoa
eivätkä ole kilpailukykyisiä maailman markkinoilla. Sillä eettisesti oikein tuotetut
tuotteet ja palvelut usein kalliit, ns. valmistus kallista ja pitkänkestoista,
näin suurimalla osalla kuluttajista ei ole rahaa hankkia kyseistä tuotetta.
Usein liiketoiminnan,
joka markkinoi itseään eettiseksi, tarkoitus ei ole muuttaa yhteiskuntaa
paremmaksi, vaan saada ihmisen haluamaan muutosta ostamalla palveluita tai
tuotteita. Tässä käytetään hyväkseen ihmisten haluja, motivaatiota ja
onnistumisen tunnetta; ostin uuden vihreän iPhonen, näytin muille että luonto
on minulle tärkeä, sain hyvän olon että ostin pienen ekologisen jalanjäljen
jättävän tuotteen. Näin usein jää epäselväksi liiketoiminnan oikeat motiivit.
Yrityksen yhteiskuntavastuu ja
globalisaation vaikutus
Yritysten
yhteiskuntavastuu tarkoittaa, yritysten vastuutta omassa toiminnassaan oman
yhteiskunnan ja koko maailman nähden. Näin yritys ottaa huomioon lait,
sopimukset, eettiset rajat ja yrityksen omat toimintaohjeet.
Globalisaatiolla
on tärkeä merkitys yhteiskuntavastuulle, sillä maailmassa, jossa tieto ja
informaatio virta on jatkuva, yritykset joutuvat vartioimaan omaa imagoaan
jatkuvasti. Näin peloissaan menettää asiakkaat monet yritykset ovat siirtyneet
eettisempiin valintoihin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti