Tämä blogi on neljän yliopisto-opiskelijan luentopäiväkirja, jossa pohditaan johtamisen perusteiden luennoilla syntyneitä kysymyksiä.

sunnuntai 30. marraskuuta 2014

Innovaatioiden ja muutoksen johtaminen; Yrityksen yhteiskuntavastuu 6.11.2014



Muutoksen rooli organisaatiossa
Innovaatio eli muutos on pakollinen askel jokaiselle organisaatiolle, joka haluaa edetä ja mahdollisesti kasvaa kaikissa suhteissa. Innovaatio koskee kaikkia organisaation osia, niin johtajuutta, budjetin käyttöä kuin työympäristön kehitystä.
Muutoksen ensimmäinen askel on ongelman ilmeneminen tai sen ennaltaehkäisy yritys. Näin esimerkiksi yritys haluaa nostaa tuottavuuttaan korkeammaksi, sillä nykyinen taso ei enää riitä tarvittavan tulon saamiseen. Siitä seuraa kehitys vaihe, jossa mietitään ongelmalle mahdollinen ratkaisu; otetaan käyttöön tulospalkkaus tai luodaan työryhmät ja yritetään järjestää niille kilpailu tuottavuudessa. Seuraavaksi otetaan valittu muutos käytäntöön, mm. muutetaan järjestelmää muutosta suotavaksi ja tiedotetaan siitä työntekijät. Viimeisenä vaiheena on muutoksen seuraaminen ja sen onnistumisen/epäonnistumisen analysoiminen. 
Innovaation ja muutoksen näkökulmat
Innovaation lähteenä, usein yksittäisen ryhmän synnyttämä idea ja tarve. Yrityksen tarkoitus on huomata sen ja ottaa valmistukseen. Internet suurena innovaatioiden lähteenä; sosiaalisesta mediasta inspiraationa yrityksille. Yleinen tarkoitus: inspiroida ja uskaltaa organisaation muutoksiin ja evoluution, sillä pysähtyminen meinaa kuolemaa.
Liiketoiminnanetiikka
Eettinen yrittäjyys on yrittäjyyttä, joka ei tavoittele ainoastaan voittoa, vaan miettii myös yrityksen vaikutusta sosiumiin, luontoon ja yhteiskunnallisen toimintaan.
Yrityksen perus tarkoitus on kuitenkin saada voittoa sijoittajilleen, näin uhraten usein eettisen puolen. Esimerkiksi Apple on maailmalla suosittu, paljon voittoa tekevä yritys, jonka sijoittajat ovat tyytyväisiä, jonka teknologia valistetaan Kiinassa halpaa työvoimaa käyttäen. Samalla ympäristöystävällinen Micromax, pieni yritys, joka ei tavoittele voittoa ja yrittää mainostaa itseään täysin ympäristöystävällisenä, on epäsuosittu osaksi kalliiden laitteidensa ansiosta. Näin yritykset eivät voi tavoittaa vain eettisyyttä, sillä ne eivät saa voittoa eivätkä ole kilpailukykyisiä maailman markkinoilla. Sillä eettisesti oikein tuotetut tuotteet ja palvelut usein kalliit, ns. valmistus kallista ja pitkänkestoista, näin suurimalla osalla kuluttajista ei ole rahaa hankkia kyseistä tuotetta.
Usein liiketoiminnan, joka markkinoi itseään eettiseksi, tarkoitus ei ole muuttaa yhteiskuntaa paremmaksi, vaan saada ihmisen haluamaan muutosta ostamalla palveluita tai tuotteita. Tässä käytetään hyväkseen ihmisten haluja, motivaatiota ja onnistumisen tunnetta; ostin uuden vihreän iPhonen, näytin muille että luonto on minulle tärkeä, sain hyvän olon että ostin pienen ekologisen jalanjäljen jättävän tuotteen. Näin usein jää epäselväksi liiketoiminnan oikeat motiivit.
Yrityksen yhteiskuntavastuu ja globalisaation vaikutus
Yritysten yhteiskuntavastuu tarkoittaa, yritysten vastuutta omassa toiminnassaan oman yhteiskunnan ja koko maailman nähden. Näin yritys ottaa huomioon lait, sopimukset, eettiset rajat ja yrityksen omat toimintaohjeet.
Globalisaatiolla on tärkeä merkitys yhteiskuntavastuulle, sillä maailmassa, jossa tieto ja informaatio virta on jatkuva, yritykset joutuvat vartioimaan omaa imagoaan jatkuvasti. Näin peloissaan menettää asiakkaat monet yritykset ovat siirtyneet eettisempiin valintoihin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti